Tuesday, June 30, 2009

Apabial Cikgu Bercerita: Nilai Satu Sen


Selepas menamatkan pengajian, saya mengajar di sebuah sekolah menengah yang saya kira over-populated. Stafnya berjumlah hampir 120 orang dan enrolmen muridnya mencecah 2 000.

Terkejut ada, rendah diri pun ada. Apa tidaknya, saya terpaksa menyesuaikan diri saya dengan guru-guru senior yang berpengalaman dan serba ada. kerdilnya rasa diri ini. Bagaimanalah saya hendak menempatkan diri saya.

Saya teringat pesanan pengetua semasa jamuan perpisahan tingkatan enam dahulu.

“Setiap kita ini bolehlah diumpamakan duit satu sen. Bawalah ke mana-mana, apa pun tidak dapat dibeli. Tetapi, kalau satu sen itu adalah syiling yang ke seratus, ia dapat mengubah 99 sen yang lain menjadi seringgit.”

“Apabila sendirian tiada kepentingan, berkumpulan atau berpasukan mampu mengubah segalanya. Kita mempunyai pilihan menjadi satu sen sekeping atau satu sen tambahan dan pelengkap.”


0 comments: